Historie:

Idrettsråd ble lovfestet som organisasjonsledd på Idrettstinget i 1971. Da som Idrettens kontaktutvalg (IKU). I 1994 ble navnet endret til idrettsråd. Lenvik idrettsråd ble stiftet 19 mars 1972 og etterhvert kom og idrettsrådene i Tranøy, Berg og Torsken kommune på Senja. 01 januar 2020 ble disse fire kommuner slått sammen til Senja kommune og Senja Idrettsråd ble opprettet 16 januar 2020.

Oppgave:

Oppgavene til idrettsrådene er å styrke idrettens rolle og rammevilkår i lokalsamfunnet og foreta prioriteringer på vegne av idrettslageneIdrettsråd er et organisasjonsledd i den norske idrettsmodellen med oppgaver primært på kommunalt nivå. Idrettsrådet er organisert i Norges idrettsforbund gjennom idrettskretsene, og er et fellesorgan for idrettslagene inn mot kommunene.

Senja Idrettsråd (SIR) har som hovedoppgave å arbeide for best mulig forhold for idretten i Senja kommune, herunder samarbeid mellom idrettsklubbene, idrettsklubbene og kommunen, idrettsklubbene og idrettskretsen. Idrettsrådet skal spille en proaktiv rolle i utformingen av idrettspolitikken i kommunen i forhold til aktivitet og anlegg og delta i møter og konferanser i regi av idrettskretsen. Senja Idrettsråd (SIR) har ambisjoner om en fortsatt videreutvikling av idrettsrådet. For å kunne delta i det daglige idrettspolitiske arbeidet må det jobbes strategisk og planmessig for å kunne oppnå de ønskede resultater. Styret og daglig leder må fortsatt arbeide for at idretten i Senja Kommune får økt aktivitet.